Verslag 7 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van wilgerardsuriname - WaarBenJij.nu Verslag 7 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van wilgerardsuriname - WaarBenJij.nu

Door: Wil

06 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Verslag 7
Het is woensdag half negen in de ochtend. Na weer een uitgebreid ontbijt hebben we voor de laatste keer uit moeten zoeken wat we meenemen voor de komende zes dagen. Dat steeds opnieuw herpakken is nog wel een sport op zich. Onze koffers gaan nooit mee op reis. Afgelopen dagen hadden we ieder een fietstas en nu de rugzak en 1 plastic tas.
Afgelopen zaterdag hebben we Paramaribo verkend. tot verrassing van Gerard stond er een groot monument van de Tris.( troepenmacht in Suriname) de Surinamers zijn gek op monumenten. Overal vind je ze van alle groepen in de bevolking en allerlei gelegenheden. Het trismonument is pas een jaar oud. Heel apart is de houten basiliek van de stad. Een belevenis op zich is het bezoeken van decentrale markt. Het is een grote friemel van mensen en etenswaren. Je kijkt je ogen uit zoals de vis en groente en vaak bij liggen. Vis op ijs kennen ze hier niet. Gewoon lekker in de zon en een doorgesneden pompoen ligt ook alvast in het zonnetje te roosteren. Zondagmorgen zijn we aan de fietstocht begonnen. Via Nieuw Amsterdam naar Frederiksdorp. NA is een voormalig fort. Hetis nu museum en we hebben nieuwe zaken ontdekt zoals de rol van de Surinamers inde 2e WO. Frederiksdorp is een voormalige suikerriet plantage. Het is gekocht door een Trisser die na zijn diensttijd niet meer uit Suriname is weggegaan. De totaal vervallen gebouwen zijn prachtig hersteld en het is nu restaurant met de mogelijkheid tot overnachten in de mooie huizen. Maandag hebben we een toch gemaakt met de boot. Eerst een gedeelte bevaren van de rivier de Commewijne en daarna de Warappakreek in. De kreek is 8 jaar geleden opnieuw uitgediept nadat een Nederlandse Surinaamse ontdekte dat zij nog een erfgenaam was van een plantage aan de kreek. zij heeft de boel netjes opgeknapt en via een stichting proberen ze het erfgoed in stand te houden. de kreek groeit echter heel snel weer dicht. De gids zat dan ook voorop de boot met een klewang om af en toe de takken weg te kappen zodat we erdoor konden.
We zijn op twee plantages geweest en veel gehoord van de geschiedenis.
Onderweg kregen we een een soort floating lunch. Bij de een de soep en bij ander de bami. Gekleden in lange broek en blouse vanwege de muggen ging het wel goed behalve toen we echt het moeras ingingen om naar de restanten van een stoommachine te kijken van een suikerriet plantage . Dan wordt je echt omgeven door een wolk muggen. We waren blij dat we weer snel naar het bootje gingen.
De kreek komt uit in de oceaan dus we hebben zelfs een klein stukje oceaan bevaren. na een warme terugtocht gister op de fiets gaan we vandaag dus weer op stap. We worden zo met een busje opgehaald om naar Bergendal te gaan. Daarover morgen meer.
Hartelijke groet
Gerard en Wil

• 07 November 2014 - 07:32

Marga V:

Hoihoi

Wat een belevenissen allemaal,zo te lezen zijn jullie heerlijk aan het genieten,
    Het eind komt weer in zicht denk ik,welke datum komen jullie eigenlijk terug?
    Ik denk dat jullie het allemaal in een roes doen als je thuiskomt ,denk je he hebben we dat allemaal beleefd.
    Geniet er nog maar volop van.
    Jullie huisje staat er nog ,hiha.
    Gaat het goed met rug en arm?
    Doeidoei,
    Xmv

• 07 November 2014 - 10:56

Aad En Bernarda:

Dag Wil en Gerard,

Wat leuk om steeds op de hoogte gebracht te worden van jullie reis. We kunnen a.h.w. met jullie meereizen. Soms denken we: dat zou net zo goed Sarawak kunnen zijn! Verleden week leek het trouwens hier ook of we in de tropen zaten: 22 graden op zaterdag 1 november; zondag zaten we in Zwolle in de voortuin op een bankje in de zon! Binnen een paar dagen is het echter weer echt herfst.. Vannacht was het zo'n 5 graden, overdag 10; een heel verschil dus. Verder alles goed hier.
    Heel veel plezier verder op jullie reis. Hartelijke groeten van Bernarda en Aad