Verslag 5 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van wilgerardsuriname - WaarBenJij.nu Verslag 5 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van wilgerardsuriname - WaarBenJij.nu

Verslag 5

Door: Wil

01 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Verslag 5
Lieve mensen
We hopen dat het met alle lezers goed gaat. Laat gerust wat horen. Op het moment dat ik dit verslag weer kan versturen zijn we als het goed is een paar dagen bereikbaar via internet.
We zitten nu dus midden in het oerwoud. Oerbos zegt onze Indiaanse gids.
Afgelopen maandag vertrokken wij van het vliegveldje Zorg en Hoop dat zich in Paramaribo bevindt. Met een klein vliegtuigje vertrokken wij naar Palumeu. Na een goed uur vliegen zit je in een andere wereld. Palumeu is een klein jungleresort met 8 Lodges voor ieder twee stellen. Na de installatie van onze hut gingen we gelijk de korjaal in voor een kort tochtje naar een eiland waar we de lunch kregen en lekker konden zwemmen. Daarna bezochten we het indianendorp dat zich naast onze verblijfplaats bevindt.
Dinsdagmorgen vertrokken we al om 6 uur!! Zoals je op de foto,s kunt zien hangt de ochtend nevel nog boven het water. Tegen 7 uur werd de motor stilgezet en kregen we ontbijt. Probeer het eens voor te stellen. De gids die voorop zet ging alles doorgeven, zakken brood, boter, pindakaas, plakjes kaas, eieren, thermoskannen met heet water, koffie, thee, bordjes en kopjes. Gedurende de maaltijd moest natuurlijk regelmatig de boter, de kaas e.d weer naar voor of achter. Het is gelukt en het was een prachtige ervaring. Daarna gingen we aan land voor een drie uur durende tocht die halverwege een kleine stijle helling bereikte. Bovenop hadden we prachtig uitzicht over het oerwoud. De foto waar je een inkapsel ziet is een nest van de vogelspin. Na een zeer intensieve en prachtige tocht smaakte de lunch uitstekend en waren we toe aan hangmatteren. Je leest het goed, we hebben een nieuw werkwoord geleerd. ( de klemtoon ligt op de derde lettergreep) Lekke luieren in je hangmat noemt de gids Julius hangmatteren. De hangmatten hangen zowel onder een overkapping aan de rivier als in onze lounge. Je kan dus kiezen tussen een stoel of een hangmat. Na de rustpauze gingen we leren boogschieten. Nu eerlijk gezegd heb ik geen doel getroffen. Of deze belevenissen nog niet genoeg waren zijn we ' s avonds nogmaals de korjaal ingegaan om een stukje stroomopwaarts te varen en zonder motor terug te dobberen en te luisteren naar de geluiden van het oerwoud in het donker. Bedenk daarbij een schitterende sterrenhemel en je wordt vanzelf stil.

• 01 November 2014 - 09:12

Irene:

Wat een droomreis maken jullie! Heel bijzonder om zo ver het oerland in te gaan.
    Mooie foto's ook. Genieten met volle teugen! Hartelijke groet, Jan en Irene.

• 01 November 2014 - 11:05

Theo:

Hi pap, map,
    Klinkt als een mooie jungle tocht. Leuke foto's ook.

• 01 November 2014 - 21:36

Vida:

Leuk om jullie reisverhalen te lezen..

Lijkt me ook heerlijk om hangmatteren! Neem er een mee :)

Veel plezier,
    Liefs, Vida

• 04 November 2014 - 09:13

Janneke Wolting:

Hoi Wil en Gerard..prachtig ,jullie te zien genieten en herkenbaar als palumeu zelfde is piliowime of apetina bij de wajana indianen. ze noemde me daar sister jaanaaak.